cross2
user3 התחברות phone-wave 077-997-8570
cart-add לרכישה אונליין / 7 ימי ניסיון
נשמע מעניין? צרו קשר! לפרטים או שיחה עם נציג

[עם ובלי קשר לחוק] - למה כדאי לכם להנגיש את אתר האינטרנט שלכם לבעלי מוגבלויות?

דקל סקופ CEO at Nagishly

הקשר בין העולם "הרגיל" לעולם הדיגיטלי מטשטש מיום ליום. לרוב, מדובר בדברים מדהימים שיוצרים מציאות של ממש, אך לפעמים המציאות הזו מביאה איתה גם את הצדדים הפחות נעימים.

כמו שיש צורך בחניית נכים, רמפות, מעליות ועוד אמצעים שעוזרים לבעלי מוגבלויות להגיע למקומות הפיזיים, כך ישנו גם צורך במקומות הווירטואליים. הנושא, שנדחק לצד במשך יותר מ-20 שנה, והדיר לא מעט בעלי מוגבלויות ממגוון אתרים, פורטלים, שירותים ופעילויות, מתחיל לצבור תאוצה שיכולה להביא לשינוי ערכי אמיתי בהתנהלות היומיומית שלנו בתור בעלי אתרים, וגם בהתנהלותנו בתור כחברה שדואגת לכל אנשיה.

אוקטובר 2017 הביא איתו חקיקה שעשתה צדק (לפחות על הנייר) - חוק נגישות האתרים בישראל. החוק מחייב את רוב בעלי העסקים בארץ להנגיש את האתר שלהם לבעלי מוגבלויות ברמה AA, לפי תקני WCAG 2.0 ולפי הוראות החוק הישראלי.

אמנם נראה שהחוק מדבר רק על חובות בעלי האתרים בארץ, ומדבר במפורשות על חשיפת העסק לתביעות במקרה של עבירה על החוק. אך מסתבר שלא הכל חייב להיות עונש, וישנן לא מעט זכויות אשר הנגשת האתר לבעלי מוגבלויות מעניקה, מעבר לכך שבהנגשה, אתם עושים שירות של ממש.

היתרון החשוב ביותר הוא מתן חופש פעולה לפלח גדול מאוד באוכלוסיה (כ-20% מאזרחי המדינה) לגלוש בחופשיות באינטרנט, וזה כבר בפני עצמו משהו משמעותי שתורם לכל הצדדים. בנוסף, הוספה של נגישות לאתרכם תעזור לכם הן לקדם את העסק והן לשפר את תוצאות ואפשרויות קידום האתר ברשת האינטרנט ככלל ובמנועי החיפוש בפרט.

זו לא הגזמה - ישנו קשר ישיר בין הנגשת האתר לבין פקטורי הצלחה כגון קידום אורגני במנועי חיפוש (SEO), הגדלת (Return on investment) ROI והפקטור החשוב ביותר - מוניטין ומיתוג עסקי.

הקשר בין נגישות אתרים לקידום אתרים אורגני (SEO)

אחת מהמוגבלויות הנפוצות ביותר היא כמובן לקות ראייה, הפוגמת ביכולת לקרוא את הטקסט באתר. כיום, ישנן תוכנות (NVDA או JAWS לדוגמא), הפועלות על עקרון של הקראת מסך: התוכנות סורקות את האתר בצורה דומה לסריקת מנועי החיפוש הרגילים, ומסתמכת על סימנים שונים בקוד כדי לפענח ולקבוע את ההקשר והמבנה של החומר הנסרק. אמנם בפועל, כל אחד מהסורקים מחפש אלמנטים אחרים (ויש גם הרבה חופפים כגון ALT בתמונות), אבל הרעיון עצמו מאוד זהה - איתור קטעים ייחודיים בכל דף אינטרנט והבנה מעמיקה של כל אחד ואחד מהם). לכן, פעולות הנגשה מסוימות שתבצעו יחד עם בניה נכונה של האתר, תעזור לאתרכם לטפס בדירוג תוצאות החיפוש.

בנוסף, שלושה מהפרמטרים המשפיעים ביותר בכל הקשור לדירוג האתר על ידי מנועי החיפוש הם 1. הרלוונטיות של האתר, 2. זמני השהייה בו ו3. חוויית המשתמש.

רלוונטיות: אם האתר שלכם מוכר ציוד סקי ואתם מופיעים בחיפוש של ערסלים לחוף הים, במידה והמשתמש במנוע החיפוש יכנס לאתרכם ויגלה שאינו מקבל את מבוקשו – ינטוש מיד. באותו אופן, במידה ויגיעו לאתרכם אנשים עם מוגבלויות, והוא לא יהיה מונגש ומותאם אליהם – התוצאה הישירה תהיה נטישה מיידית של האתר. פעולת הנטישה מעידה בפני מנוע החיפוש על חוסר ברלוונטיות עבור המשתמש ומשפיעה לרעה על דירוג האתר, שכן בין אם האתר קשור לאופי החיפוש של המשתמש או לא – הוא אינו רלבנטי לאדם שאינו יכול לגלוש בו.

זמן שהייה: נגזרת של הסעיף הראשון. אם האתר לא רלוונטי או לחלופין אינו נגיש לבעל המוגבלות, הרי שאין יותר מדי מה לעשות בו. במידה ואתרכם אינו נגיש, סביר כי גולש בעל מוגבלות לא ישהה בו יותר מכמה שניות בודדות, וכן, הפעולה הבאה שלו תהיה לחפש אתר טוב יותר, או נגיש יותר (של המתחרה שלכם) שכן יענה על הצרכים שלו. מנגד, אם היה מגיע לאתר נגיש, זמן השהייה שלו היה עולה, מה שמשפיע לטובה על דירוג האתר. חשוב לזכור: מדובר על כ-20% מהאוכלוסיה, מספר לא קטן כלל של נטישות אפשריות.

חוויית משתמש: הרבה מהפעמים אתר נגיש גם מעיד על חווית משתמש טובה יותר. כאשר אנחנו מבצעים שינויים ומנגישים תוכן, מידע, תמונות, סרטונים – אנחנו עוזרים לא רק למשתמשים בעלי המוגבלויות לקבל חוויה יותר טובה מהאתר שלנו אלא לכל משתמשיו.

בסופו של דבר הנוסחה כאן מאד פשוטה - אתר מונגש = אתר עם יותר גולשים איכותיים, רלוונטי, ועם פידבק חיובי במקום שלילי = דירוג גבוה יותר.

מוניטין ומיתוג עסקי

מדובר ביתרון שברור לכולם, אך עדיין חשוב להדגיש אותו.

היום, הודות לפלאי הטכנולוגיה, ישנם מספר פתרונות להנגשת אתרים. לרוב, משולב בהם ממשק המהווה אינדיקטור לכך שבאתר אכן בוצעה התאמה לבעלי מוגבלויות, כך שלא ניתן יהיה לטעות. אתר אשר מחזיק בממשק נגישות שכזה, בעצם מחזיק במעין "תו איכות" שמצהיר על כך שמדובר באתר ובעסק שאכפת להם מכלל הציבור. זה, מעלה את המוניטין שלכם בקרב כלל האוכלוסייה (הרי כולנו נתמוך באלו שתומכים בכלל האוכלוסייה, ולצערנו, לא מעט מאיתנו מכירים בעלי מוגבלויות, לעיתים אפילו אישית, והיינו שמחים שגם הם יוכלו ליהנות מאותם אתרים כפי שאנחנו נהנים מהם).

המיתוג העסקי שלכם הוא גם יתרון שמושפע ישירות. גם אלו המשתייכים לקבוצת בעלי המוגבלויות וגם אלו שלא, יעדיפו להמליץ לחבריהם על עסק הדוגל בנגישות, ומכאן כבר הדרך לכך שמספר המבקרים יגדל גדולה, וכמו כן, גם כמובן מיתוג העסק שלכם כעסק שבאמת אכפת לו מהזולת ולא דיבורים, אלא במעשים.

השורה התחתונה - הם חלק מאיתנו

כולנו מכירים לפחות בעל מוגבלות אחד, ובכלל לא משנה מהי רמת הקרבה. אותם בעלי מוגבלויות לפעמים צריכים אותנו, ולפעמים, גם עם כל הרצון הטוב, (ומדובר בהרבה חברים משכמם ומעלה ובעלי רצון שאין כמותו), הם לא יכולים לבצע פעולות שנתפסות אצלנו כבסיסיות. כשאנו מנגישים את האתר שלנו, אנחנו דואגים גם להם, ועונים על צורך משלים, אבל גם עונים לעצמנו. חשבו לשנייה - האם אתם באמת רוצים שרק חלק מהציבור יוכל לגשת לאתר שלכם? כנראה שלא. אם הייתם הולכים ברחוב ורואים אדם בכיסא גלגלים, שלא יכול לעלות במדרגות למשרד נטול רמפה, האם לא הייתם מנסים לעזור לו? האם לא הייתם מתרעמים על כך?

התשובה ברורה, וברור שהייתם שמחים לעזור לו בכל מה שניתן. כיום, אתם יכולים במספר פעולות פשוטות יחסית, ליצור תקדים ולקדם את העסק שלכם, ולא רק מבחינה מקצועית, אלא גם מבחינה מוסרית. עסק טוב הוא עסק שגורם לכם לחייך, ועזרה לזולת היא בהחלט אחת הסיבות לכך.

לסיכום, עולם הנגישות הוא עולם שצובר תאוצה בכל הפרמטרים - גם טכנולוגית, גם חוקתית וגם מוסרית. מה שלא היה ברור אז, נהפך לברור יותר גם לנו, ואנחנו קולטים שגם לנו לפעמים ישנן מגבלות שמנעו מאיתנו לראות את מה שצריך - את מי שנמצא מולנו. יש עוד דרך ארוכה עד שכל אתר ואתר יונגשו לחלוטין, וגם בתחום הטכנולוגי לא כל הרעיונות עוד יצאו לאור. העבודה היא רבה, אבל גם התוצרים. ובמקרה הזה - אדם בעל מוגבלות שמצליח סוף סוף לגלוש כאחד האדם, הוא תוצר שלא ניתן לקנות בכסף. מה עוד נותר להגיד? שתמיד נהיה בצד הנותן.

מה דעתכם על הכתבה?
thumbs-up3 79
thumbs-down3 6
שאלות? הערות? תרגישו חופשי!
    אתם קוראים: [עם ובלי קשר לחוק] - למה כדאי לכם להנגיש את אתר האינטרנט שלכם לבעלי מוגבלויות?